20 Aralık 2013 Cuma

SCİD İLE AÇILIŞ ÇALIŞMA

      Satranç oyununu geliştirmek isteyenlerin en büyük sıkıntılarından biri açılış çalışmaktır.

     Normal bir satranç programı ile oynarken program ya kafasına göre saçma bir hamle ile başlar yada açılış kitabı kulllanıyorsa kitapta en fazla kullanılan açılışı size karşı uygulamaya başlar.

      Böyle bir durumda da sizin belirli bir açılışı çalışabilmeniz mümkün olmaz.



      Bu gibi durumlar için scid için problem olmaktan çıkıyor. Scid ile motorun sizinle oynarken hangi açılış ile size karşı oynayacağını ayarlayabilirsiniz.

      Satranç motorlarının çoğunun amacı en güçlü satranç programı olmaktır. En yüksek elo puanına sahip olmak için sürekli birbirleri ile yarışırlar. Birde Hangi motor diğerlerini yenecek diye kafayı takan bazı arkadaşlar da yok değil.

     Ancak phalanx motorunun amacı en güçlü motor olmaktan ziyade en iyi egzersiz motoru olmak. Diğer motorların aksine onun gücünü  ayarlayabilir hangi açılış ile oynayacağını ayarlayabilir. tasarladığınız bir  konumu phalanx motoruna karşı oynayabilmenizi sağlar.

     Eğer Scid vs pc  programını windows ortamında kurduysanız büyük ihtimalle phalanx motoru kurulum ile gelmiştir.  Ancak gelmemiş olması ihtimaline karşı buraya tıklayarak indirebilirsiniz.

     Eğer Scid vs pc programını linux ortamında kurmuşsanız büyük ihtimalle phalanx motoru yüklü olmayacaktır. Debian tabanlı bir dağıtım kullanıyorsanız

sudo apt-get install phalanx 

yazarak motoru kurabilirsiniz. Eğer farklı bir dağıtım kullanıyorsanız kendi peket sisteminizi kullanarak da kurabilirsiniz.

        Daha sonra scid vs pc programını açtıktan sonra play menüsünden  computer-phalanx yazan seçenekten ilk menüyü açarak yukarıda gösterdiğim ayarları yaparak istediğiniz bir açılış ile çalışmaya başlayabilirsiniz.


     Hatta size karşı hangi güçle yada kaç elo puanı kadar karşılık vereceğini bile seçebilirsiniz.

     Hepinize bol satrançlı günler diliyorum. Bir sonraki yazıda görüşmek üzere.


14 yorum:

  1. Merhaba İsmail Bey,
    O kadar güzel bilgiler paylaşmışsınız ki teşekkürler..Sorum şu olacaktı; Bilgisayara karşı oynarken açılış vs çalışırken taşın rengini seçemiyor muyuz? Çünkü hep beyazla oynamak durumunda kalıyoruz..Bu program için olmuyorsa önereceğiniz bir program var mı?
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

      Sil
  2. Merhabalae Taner Bey
    Eğer ki yazılarımın faydası olduysa ne mutlu bana :)
    sorununuzun cevabı aslında çok basit. Oyun başladıktan sonra bord üzerinden tahtayı çevir butonuna basarak istediğiniz anda motor ile yer değiştirebilirsiniz. yani istediğiniz anda renk değiştirerek oyuna devam edebilirsiniz. Umarım bu bilgi yardımcı olur. Ayrıca Eğer windows kullanıyorsanız açılış çalışmak için lucas chess programını önerebilirim. sanırım bir sonraki yazımı lucas hakkında yazacağım. bence bir deneyin. Bu arada aynı şeyi arena ile de yapabilirsiniz. Görünümü daha modern durruyor. Ayrıca türkçeleştirmesini de kendim yapmıştım. Kolay gelsin Bol satrançlı günler diliyorum.

    YanıtlaSil
  3. Tekrar Merhaba İsmail Bey,
    Verdiğiniz bilgiler mükemmel..Ulaşılması kolay olmayan bilgiler bence..Scidde taş seçme olayını sayenizde hallettim..Scidde motor eklenebiliyor mu? Arena da eklendiğini ilgili yazılarınızdan okudum.
    .Bir diğer sorum da şu; Scidde random level'i seçersek nasıl oluyor?Karşısında iki ayrı düğme var??İki tane olması neyi ifade ediyor?
    Dün akşamki sorum için vakit bulupta hemen dönüş yaptığınız için de ayrıca teşekkürler..

    YanıtlaSil
  4. rica ederim :)
    evet scid e farklı motorlar eklenebiliyor özellikle analizlerde stockfish mukemmel cevaplar verior

    level de iki dğme olması aralık seçme anlamına geliyor yanı 1500 ile 1700 arası olsun der gibi ve çok faydalı oluyor rakibin gücünü bilmediğinizde daha gerçekçi oluyor

    YanıtlaSil
  5. Çok soru soruyorum galiba..Scid için motor eklemeyi nasıl yapacağız? Oyna seçeneğinden computer-Ucl engine seçersem stockfish çıkıyor..Bu da sanırım stockfish motoru yüklü anlamına geliyor değil mi? Yeni bir motor eklemek istersek nasıl yapmamız gerekiyor ve ilgili motoru nasıl indireceğiz..Ve hangisini tavsiye edersiniz?
    Yardımcı olursanız çok sevinirim İsmail Bey..

    YanıtlaSil
  6. Az kalsın unutuyordum siyah taş seçimini Scid için sizden öğrendiğimi yazmıştım ancak Arenada ilgili menuyu maalesef bulamadım..Tahtayı tersine çevir dediğimde oyun sırası yer değiştirmiyor sadece tahta dolayısıyla taşlar yer (yön) değiştiriyor ben yine aynı renk taşlarla devam etmek durumunda kalıyorum..Neyi eksik yapıyorum...

    YanıtlaSil
  7. öncelikle motor için tools > analiysis engine> new engine yazan yerden yeni motorları ekleyebilirsiniz motorlar ikiye ayrılır. Uci ve xboard motorlar olarak ekleyeceğiniz motorların konfigürasyonunu biliyorsanız sorun yok bilmiyorsanız doğru ayarları bulana kadar deneme yaparsınız :)

    motorlar hakkında bir yazım vardı orada motor sıralamaları ve motorların web site adresleri var oradan inceleme yaparak ulaşabilirsiniz. ben stockfish ve scidled kullanıyorum bence analiz için en iyi motorlar bunlardır.

    Arena konusuna gelirsek sırayı diğer renge vermek için motor düğmesine tıklarsanız sizin yerinize motor hamle apmış olur ve rengi size otomatik olarak devreder. bu düğmenin üzerinde bir dişli resmi var dikkatli bakarsanız mutlaka göreceksiniz:)

    Bu arada windows mu kullanıyorsunuz linux mü) merak üzerine sordum çünkü siteme gelenler genelde linux kullanıcılarıdır.

    YanıtlaSil
  8. xp kullanıyorum İsmail Bey..Scid için motor ekleme vs menusunu sayenizde buldum.
    Arena ile ilgili taş seçimini maalesef halledemedim ben programa karşı oynarken hep beyaz renk oluyorum siyah taşa geçemedim.. Dediğiniz gibi dişliye tıkladım..Ancak oyuncuların ikisi de program oldu..Motor rakip olarak kendine karşı oynamaya başladı..
    Yardım lütfen:)

    YanıtlaSil
  9. ORADAKİ TUŞLARDAN GÖSTERİ TUŞUNA BASARSANIZ DEDİĞİNİZ DURUM OLUR YANİ MOTOR KENDİ KENDİNE OYNAYARAK OYUNU EN MAKUL SEVİYEDE BİTİRMEYE ÇALIŞIR.
    DİŞLİ DÜĞMESİNE BASTIĞINIZDA İSE MOTOR SIRADAKİ HAMLEYİ YAPAR VE SIRAYI TEKRAR SİZ DEVREDER. TABİ BU DURUMDA ANALİZ VE İŞLE TUŞLARININ BASIL OLMAMASINA DİKKAT EDİNİZ.
    TANER BEY BU SÖYLEDİKLERİMİ DİKKATE ALARAK TEKRAR DENERMİSİNİZ. EMİNİM OLACAKTIR. EĞER YAPAMAZSANIZ VİDEO ÇEKEREK YAYINLARIZ YADA TEAM VİEVER İLE BAĞLANARAK ANLATABİLİRİM KOLAY GELSİN

    YanıtlaSil
  10. Çok teşekkür ederim İsmail Bey.. Ayarlayabildim..

    YanıtlaSil
  11. phanax kurulamıyor yazdım dediğiniz gibi linux kurdu ama scid programında gözükmüyor ne yapmam lazım

    YanıtlaSil
  12. merhaba İsmail bey, fare imleci kısayolların üstüne geldiğinde açıklama penceresi gözüküyor, ancak yazı fontu sanıyorum açılan pencere gibi beyaz olduğu için okuyamıyorum. ayar değişikliği nasıl oluyor? teşekkürler.

    YanıtlaSil
  13. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil